نشست حفاظت مشارکتی از سمندرهای کردستان برگزار شد
27 آگوست 2015 - 20:33
شناسه : 117255
بازدید 239
پ
پ

به دعوت انجمن سبز چیا روز چهارشنه 4 شهریور 94 نشستی تحت عنوان حفاظت مشارکتی برای سمندرهای کردستان با حضور خانم دکتر غفاری از دانشگاه کردستان، آقای صفایی از موسسه خزنده شناسان پارس و مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست استان آقای عامری فر رئیس اداره محیط طبیعی، آقای ویسی رئیس حیات وحش و آقای احسنی رئیس اداره آموزش و پژوهش، آقای حق مرادی از روابط عمومی و آقای زری رئیس محیط زیست شهرستان مریوان، آقای قادری رئیس محیط زیست شهرستان سروآباد درسالن جلساتشهرستان اداره محیط زیست سروآباد با بررسی وضعیت سمندرهای کردستان برگزار گردید.

photo_2015-08-27_08-55-56

در آغاز آقای قادری ریاست محترم اداره محیط زیست شهرستان سروآباد ضمن خوش آمد گویی به حضار از تشکیل این نشست استقبال کردند. در ادامه آقای سیوان امینی از انجمن سبز چیا با ارائه گزارشی به بیان وضعیت انواع سمندرهای کردستان، زیستگاه هایشان و تهدیداتی که دارند پرداخت همچنین با اشاره به وضعیت نابه سامان محیط زیست کشور و عدم توجه به موجودات اندمیک و در معرض خطر از مسئولین خواست که توجه ویژه ای به گونه های در معرض خطر داشته باشند که از آن جمله سمندر کوهستانی کردستان و سمندر آتشین اشاره کرد. اعضای انجمن سبز چیا با اشاره به فعالیت های انجام شده انجمن سبز چیا برای سمندر کوهسنانی کردستان با ارائه برنامه ها و راهکارها برای حفاظت از سمندرهای کردستان خواستار احیای سریع زیستگاه های این دوزیستان با کمک هم شدند.

نشست با توضیحاتی از سوی آقای مهندس عامری فر رئیس محیط طبیعی سازمان ادامه یافت ایشان با تشکر از فعالیت های انجمن سبز  چیا برای سمندر کردستانی خواستار حضور مشارکت مردمی، دهیاری ها  و سایر ارگان های دولتی برای حفاظت از سمندر  شد. همچنین از انجمن سبز چیا خواست با تشکیل گروه ویژه برای سمندر بحث آموزش در سطح جوامع محلی و ارائه طرحی منسجم در بخش های آموزشی، تحقیقاتی و عملی با تامین اعتبار از سوی سازمان حفاظت محیط زیست استان کردستان به احیای زیستگاه های سمندر در کردستان کمک کند.

همچنین آقای دکتر احسنی که به طور ویژه بر روی زیستگاه های سمندر آتشین تحقیقات انجام می دهند با تشکر از حافظین اصلی محیط زیست یعنی انجمن سبز چیا با اشاره به وضعیت نامطلوب گونه در شهرستان های دیگر استان خواستار این شد که سایر تشکل های زیست محیطی استان هم در فکر احیای زیستگاه های سمندرها باشند.

خانم دکتر غفاری از دانشگاه کردستان متخصص در زمینه تنوع زیستی بخش خزندگان و دوزیستان گفتند که  ضمن شناسایی زیستگاه ها باید با یک برنامه ریزی و ارائه راهکارهای مکتوب شده شش ماهه تا یپنج ساله که قابلیت اجرایی داشته باشد به احیای سریع زیستگاه های آسیب پذیر پرداخت.

آقای مهندس باربد صفایی از موسسه خزنده شناسان پارس که به طور تخصصی بر روی سمندرهای کشور فعالیت می کنند. با اشاره به اهمیت گونه های سمندر استان و اینکه در خطر انقراض هستند از مسئولین در جلسه خواستند که هر چه زودتر  با تامین اعتبار های لازم راهکار های ارائه شده در این جلسه را عملی نموده و همه با هم کمک کنیم که وضعیت گونه های سمندر به حد مطلوب برسد.

آقای مهندس ویسی هم به اهمیت برنامه های کوتاه مدت و موقت که سریع بتواند زیستگاه های آسیب پذیر را احیا کرد اشاره نمودند و امید است که بتوانیم با اجرای راهکارهای عملی به بهبود وضعیت سمندرهای کردستان کمک کنیم .

photo_2015-08-27_08-55-50

در بخش دوم نشست به دعوت انجمن سبز چیا  یکی از زیستگاه های با ارزش سمندر که هردو گونه کردستان را با هم دارد، در محدوده شهرستان مریوان برای بازدید انتخاب شد تا مسئولین و دعوت شده گان از نزدیک با وضعیت یکی از زیستگاه های آسیب پذیر که متاسفانه آب این زیستگاه به علت کم آبی و اندک آب باقی مانده هم بوسیله لوله و استفاده در بخش کشاورزی  با مشکل جدی مواجه است. خوشبختانه در محل تصمیمات خوبی برای احیای این زیستگاه اتخاذ گردید و امیدواریم که این نشست نتیجه خوبی به شکل عملی برای سمندرها داشته باشد و در حد یک نشست باقی نماند. انجمن سبز چیا هم مسئول است که با ارائه طرحی مدون و کامل و سازمان حفاظت محیط زیست استان با مدیریت و نظارت تامین اعتبار طرح را برعهده بگیرند.تا آموزش جوامع محلی در روستاهایی که زیستگاه های سمندر را دارند و همچنین احیای زیستگاه های آسیب پذیر و شناسایی زیستگاه های جدید صورت پذیرد.photo_2015-08-27_08-56-01

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.